Overstroming - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Leo Koolhoven - WaarBenJij.nu Overstroming - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Leo Koolhoven - WaarBenJij.nu

Overstroming

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

20 November 2008 | Vietnam, Hoi An

De westkust van Vietnam heeft een ander klimaat dan het Zuiden of het Noorden van Vietnam. In Thailand, Cambodja en het zuiden van Vietnam is het regenseizoen afgelopen, maar hier is het pas net begonnen.
In Saigon heb ik de bus (11 uur) genomen naar Nha Trang. Nha Trang heeft mooie stranden en is de "beste" duiklokatie in Vietnam, ik was dan ook van plan om hier een relaxpauze in te lassen. Bij een duikshop waar ik informeerde of het mogelijk was om bij Nha Trang te duiken vertelden ze me dat het al 10 dagen regende en dat het zicht onder water maar 10 centimeter was, eerlijk als ze waren adviseerden ze me dan ook om hier niet te gaan duiken in deze periode (eind oktober-januari) van het jaar. Dat het geen strandweer was kon ik zelf ook wel zien, dus het had niet veel zin om hier lang te blijven. Nha Trang is wel een mooie stad met o.a. een grote Boeddha (24 meter hoog) boven op een heuvel, maar na een dagje sightseeing heb ik de bus naar Hoi An genomen.
Deze keer heb ik een "luxe" nachtslaapbus genomen. Voor 11 Euro een busrit van 11 uur is acceptabel. De bus had in plaats van stoelen een drietal bedden (met ertussen twee gangpaden) naast elkaar en vier achter elkaar, daarachter waren dan nog vijf bedden naast elkaar en dat alles twee hoog, in totaal dus 34 bedden. Omdat er meer dan 34 passagiers waren werden er in de gangpaden nog een aantal hangmatten opgehangen, maar ik had gelukkig een echt bed. Ik heb redelijk goed geslapen en dat de Lonely Planet deze rit omschrijft als "prison" of "hell" vind ik redelijk overdreven. Door de overvloedige regenval en de overstromingen heeft de bus er 13 uur in plaats van de aangegeven 11 uur over gedaan, maar dat vond ik geen probleem. Toen we vlak bij Hoi An de bagage uit de bergruimte onder in de bus moesten halen en bij ons "in bed" moesten nemen was iedereen (ik ook) wel verbaasd, maar toen bleek dat de weg die we over moesten bijna een meter onder water stond was ik maar wat blij dat mijn rugzak niet onder in de bus lag.
Hoi An is een mooie oude stad en het centrum staat ook op de Unesco Werelderfgoedlijst. Helaas staat de halve oude stad onder water, je denkt dat je bent aangekomen in een rampgebied. De bevolking is er echter wel heel relaxed onder en door het aanbieden van extra boottochtjes door de straten van Hoi An maken ze zelfs nog extra omzet. Een bijzondere ervaring om mee te maken, maar ook hier zal ik waarschijnlijk niet al te lang blijven: het is me hier iets te nat.

• 23 November 2008 - 18:51

Marigje Floris-Vos:

Hoi Leo,

Net terug uit Chili heb ik eindelijk de tijd om je reisverslagen 'bij' te lezen. Je hebt weer mooie dingen gezien en ik ben benieuwd naar wat je nog meer gaat bezoeken!

Leo

Na 10 jaar en 10 maanden gewerkt te hebben bij Desch Plantpak heb ik besloten om in 2007 ontslag te nemen en twee jaar de wereld over te reizen. Ik heb niet de illusie dat ik de hele wereld in twee jaar kan bezoeken, maar het is wel mogelijk om veel nieuwe indrukken op te doen. Naast deze reisblog heb ik ook nog een eigen site. Op http://leo.koolhoven.name staat echter geen blog, maar wel wat algemene info van mij. Als je meer foto's van mij en mijn reizen wilt zien dan kan je deze bekijken op http://www.flickr.com/photos/leokoolhoven . Ik maak niet veel filmpjes, maar de filmpjes die ik heb gemaakt staan op http://www.youtube.com/LeoKoolhoven . Voor de Hyvers onder jullie kan ik meedelen dat ik ook daar op http://leokoolhoven.hyves.net online ben geweest, maar dat ik op Faceboek http://www.facebook.com/leokoolhoven nog wel actief ben. Je kan je goede geld gebruiken om mij extra fotoruimte cadeau te doen of om een album te geven. Als je echter echt iets goeds wilt doen met je geld dan is de volgende site een aanrader http://www.kiva.org/lender/LeoKoolhoven . Er zijn meerdere sites op internet waar mensen hun lijstje met bezochte landen bijhouden. Op http://mosttraveledpeople.com/ heeft men de wereld opgedeeld in 873 gebieden in plaats van de 195 landen (193 leden van de Verenigde Naties plus Palestina en Vaticaanstad) die meestal wordt gebruikt. Ik heb al behoorlijk wat vlaggetjes verzameld, maar ik ben geen eilandhopper en wil ook nog genieten van het reizen. Een toppositie op een van de lijstjes zal ik dan ook niet snel bereiken, maar het is wel leuk om bij te houden.