Pop verbranden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Leo Koolhoven - WaarBenJij.nu Pop verbranden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Leo Koolhoven - WaarBenJij.nu

Pop verbranden

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

01 Januari 2008 | Ecuador, Quito

Voordat ik in Quito aankwam heb ik na Cali eerst nog (San Juan de) Pasto in zuidwest Colombia bezocht. In Pasto vieren ze het Carnaval de Blancos y Negros van eind december tot 6 januari, een feest dat gepaard gaat met krijt en (veel) water. De krijttekeningen zijn mooi, maar het waterfestijn kan mij minder bekoren.
Zaterdag 29 december was een reisdag: Een busrit van anderhalf uur van Pasto naar Ipiales, een busje naar de grens (Colombia-Ecuador), 3 uur in de rij staan bij de grens voor 2 stempels, een busje naar Tulcán en een busrit van ruim 5 uur naar Quito.
Ecuador betekend evenaar en Quito (de hoofdstad van Ecuador) ligt net onder de evenaar, ik ben nu dus op het zuidelijk halfrond. Omdat Quito op een hoogte van 2.850 meter ligt is het hier niet tropisch warm, maar blijft de temperatuur hier onder de 20 graden Celcius. Men noemt Ecuador dan ook wel het land van de eeuwige lente.
Oudejaarsdag is een belangrijke feestdag in Quito (en Ecuador) waar ze de jaarwisseling heel anders vieren dan in Nederland. Een belangrijke straat (Av. Rio Amazonas) in het centrum van Quito is afgesloten voor het verkeer en tijdelijk omgetoverd tot een feeststraat. ´s Middags om 3 uur is het al bomvol en er is live muziek tot 11 uur in de avond. Na 11´en begint men met het verbranden van levensgrote poppen, die het oude jaar (2007) voorstellen. Om 12 uur is er niet veel vuurwerk, maar de popverbranding gaat nog urenlang door.

• 02 Januari 2008 - 07:47

Esther:

Hoi Leo,
    'n gelukkig nieuwjaar! Veel mooie reisbestemmingen toegewenst in 2008!

• 02 Januari 2008 - 12:19

Naftaly:

Hoi Leetje,

Begrijp dat je je weer prima vermaakt hebt met nieuwjaar. Heb je nog gedanst in het centrum van Quito? Ben toch nieuwsgierig hoe het met je spaans vergaat.
    Ik wens je nogmaals veel gezondheid, geluk, mooie reizen en plezier.

Mogen al je wensen uitkomen!!

Kisses naf

• 04 Januari 2008 - 15:32

Cecile:

Hoi Leo,

Nog de allerbeste wensen voor een nieuw reisjaar 2008!
    Het is even geleden dat ik je website heb bezocht, en ik zie dat ik al heeeeel veel gemist heb.
    Zo te zien gaat het allemaal prima en heb je het reuze naar je zin.
    Hier in Nederland is het koud en grijs. Hopelijk zijn de koude maanden snel voorbij en kunnen we weer voorzichtig aan het voorjaar gaan denken. Zon is fijn!
    Heel veel reisplezier nog en tot de volgende keer.

groetjes, Cecile

• 07 Januari 2008 - 09:43

Wim M:

Leo, met veel belangstelling heb ik jouw reisverslagen gelezen. Je kunt zeggen dat je wat van de wereld hebt gezien. Ik hoop dat je ook in 2008 met deze prachtige verhalen komt. Ik blijf je volgen en ben ook wel een beetje jaloers.

Wim

Leo

Na 10 jaar en 10 maanden gewerkt te hebben bij Desch Plantpak heb ik besloten om in 2007 ontslag te nemen en twee jaar de wereld over te reizen. Ik heb niet de illusie dat ik de hele wereld in twee jaar kan bezoeken, maar het is wel mogelijk om veel nieuwe indrukken op te doen. Naast deze reisblog heb ik ook nog een eigen site. Op http://leo.koolhoven.name staat echter geen blog, maar wel wat algemene info van mij. Als je meer foto's van mij en mijn reizen wilt zien dan kan je deze bekijken op http://www.flickr.com/photos/leokoolhoven . Ik maak niet veel filmpjes, maar de filmpjes die ik heb gemaakt staan op http://www.youtube.com/LeoKoolhoven . Voor de Hyvers onder jullie kan ik meedelen dat ik ook daar op http://leokoolhoven.hyves.net online ben geweest, maar dat ik op Faceboek http://www.facebook.com/leokoolhoven nog wel actief ben. Je kan je goede geld gebruiken om mij extra fotoruimte cadeau te doen of om een album te geven. Als je echter echt iets goeds wilt doen met je geld dan is de volgende site een aanrader http://www.kiva.org/lender/LeoKoolhoven . Er zijn meerdere sites op internet waar mensen hun lijstje met bezochte landen bijhouden. Op http://mosttraveledpeople.com/ heeft men de wereld opgedeeld in 873 gebieden in plaats van de 195 landen (193 leden van de Verenigde Naties plus Palestina en Vaticaanstad) die meestal wordt gebruikt. Ik heb al behoorlijk wat vlaggetjes verzameld, maar ik ben geen eilandhopper en wil ook nog genieten van het reizen. Een toppositie op een van de lijstjes zal ik dan ook niet snel bereiken, maar het is wel leuk om bij te houden.