Regentijd - Reisverslag uit Thanjāvūr, India van Leo Koolhoven - WaarBenJij.nu Regentijd - Reisverslag uit Thanjāvūr, India van Leo Koolhoven - WaarBenJij.nu

Regentijd

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

21 December 2014 | India, Thanjāvūr

Na nog een steak, een peppersteak deze keer (in een ander goed restaurant), in Pondi gegeten te hebben heb ik de volgende dag de bus naar Chidambaram genomen.
In Chidambaram heb ik de Nataraja tempel bekeken, ook weer een bijzonder mooie tempel. De sfeer in de tempel (zeker tijdens een ceremonie) blijft indrukwekkend, dat is niet vast te leggen op een foto (is trouwens ook niet toegestaan) maar zit nu wel in mijn geheugen.

Van Chidambaram heb ik bus naar Kumbakonam genomen waar ik ook weer een aantal prachtige tempels heb gezien waaronder de grootste Vishnu-tempel. Ook de grote Mahamaham Tank (wateropslagplaats) omgeven door 17 paviljoens en een van de heiligste plaatsen van Kumbakonam heb ik gezien. Men zegt dat elke 12 jaar (volgende keer: 2016) het water van de Ganges in de tank stroomt, gezien de geografische afstand lijkt me dat een bijzonder kunststuk.
Vanuit Kumbakonam ben ik naar Darasuram gelopen om daar de Airavatesvara tempel te bekijken. Voordat je de poort van de stenen muur die om de tempel staat door kan moet je eerst door een waterbassin lopen, hierdoor heb je in ieder geval schone voeten. Maar helaas is de vloer in het tempelcomplex zelf minder schoon, maar op de terugweg moet je weer door hetzelfde waterbassin en je hebt in ieder geval weer schone voeten als je je schoenen (slippers) aandoet.
Terug naar Kumbakonam heb ik de bus (5 roepies) genomen.

Vanmorgen heb ik de bus van Kumbakonam naar Thanjavur genomen, waar (hoe kan het ook anders) ook weer een mooie tempel staat. De Brihadishwara tempel staat ook op de werelderfgoedlijst van Unesco (ik ben onderhand de tel kwijt geraakt van hoeveel werelderfgoed ik nu al in India heb gezien) en is een van de grootste Hindoeïstische tempelcomplexen ter wereld.

De eerste 2 maanden heb ik mijn paraplu niet nodig gehad, die bleef dan ook ongebruikt in mijn grote rugzak. Sinds ik in Tamil Nadu ben (Chennai) is mijn plu echter verhuisd naar mijn kleine rugzak, die ik altijd bij me heb, omdat het hier nu dagelijks regent. Gelukkig niet de hele dag maar minstens toch wel een aantal uren in de ochtend, de rest van de dag blijft dan grijs met de kans op meer neerslag. Vandaag is het echter voor het eerst weer eens echt droog, maar waarschijnlijk is het regenseizoen nog niet helemaal over.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Na 10 jaar en 10 maanden gewerkt te hebben bij Desch Plantpak heb ik besloten om in 2007 ontslag te nemen en twee jaar de wereld over te reizen. Ik heb niet de illusie dat ik de hele wereld in twee jaar kan bezoeken, maar het is wel mogelijk om veel nieuwe indrukken op te doen. Naast deze reisblog heb ik ook nog een eigen site. Op http://leo.koolhoven.name staat echter geen blog, maar wel wat algemene info van mij. Als je meer foto's van mij en mijn reizen wilt zien dan kan je deze bekijken op http://www.flickr.com/photos/leokoolhoven . Ik maak niet veel filmpjes, maar de filmpjes die ik heb gemaakt staan op http://www.youtube.com/LeoKoolhoven . Voor de Hyvers onder jullie kan ik meedelen dat ik ook daar op http://leokoolhoven.hyves.net online ben geweest, maar dat ik op Faceboek http://www.facebook.com/leokoolhoven nog wel actief ben. Je kan je goede geld gebruiken om mij extra fotoruimte cadeau te doen of om een album te geven. Als je echter echt iets goeds wilt doen met je geld dan is de volgende site een aanrader http://www.kiva.org/lender/LeoKoolhoven . Er zijn meerdere sites op internet waar mensen hun lijstje met bezochte landen bijhouden. Op http://mosttraveledpeople.com/ heeft men de wereld opgedeeld in 873 gebieden in plaats van de 195 landen (193 leden van de Verenigde Naties plus Palestina en Vaticaanstad) die meestal wordt gebruikt. Ik heb al behoorlijk wat vlaggetjes verzameld, maar ik ben geen eilandhopper en wil ook nog genieten van het reizen. Een toppositie op een van de lijstjes zal ik dan ook niet snel bereiken, maar het is wel leuk om bij te houden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 317936

Voorgaande reizen:

01 Januari 2019 - 31 December 2039

Nieuwe reizen

13 Oktober 2014 - 11 Maart 2015

India

01 Augustus 2011 - 30 September 2014

Diverse uitstapjes

07 Mei 2013 - 28 Juni 2013

Iran en de Kaukasus

09 December 2012 - 22 December 2012

Cariben

12 April 2011 - 23 Juni 2011

Zuidoost Afrika

26 Maart 2009 - 21 Januari 2011

Kortere reizen

05 November 2008 - 25 Maart 2009

ZO Azië en Australië

07 Augustus 2008 - 04 November 2008

Tussenstop Europa

05 Juni 2008 - 06 Augustus 2008

Zuidelijk Afrika

29 Maart 2008 - 04 Juni 2008

Tussenstop Nederland

10 Oktober 2007 - 28 Maart 2008

Latijns Amerika

05 Juni 2007 - 09 Oktober 2007

Europa

28 Januari 2007 - 04 Juni 2007

Voorbereiding Wereldreis(/zen)

21 Januari 1962 - 27 Januari 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: